تبلیغات
  مسابقه وبلاگ نویسی فرصت تماشا   انجمن علمی دانشگاه پیام نور خواف - مطالب اسفند 1390
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : anjoman elmi
نویسندگان
نظرسنجی
اولویت کار فرهنگی سال 1391 دانشگاه پیام نور خواف را چه پیشنهاد می کنید؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
انجمن علمی دانشگاه پیام نور خواف
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
در خاطرم شد زنده یاد فاطمیون                       یاد شلمچه یاد فكه یاد مجنون      
                                                           
 یاد شهیدانی كه در خون آرمیدند                      با رمز یا زهرا حماسه آفریند


سال 1342، هنوز بهارش را به پایان نرسانده بود که بذرهای انقلابی بزرگ در دل تاریخ کاشته شد. قیام پانزده خرداد با رهبری هوشیارانه امام خمینی(ره)، نخستین ندای اسلام خواهی و آزادی طلبی را فریاد کرد. در این گذار، ایثاگرانی جان برکف، خود را برای به ثمر نشستن این بذر پرثمر فدا کردند. امام خمینی(ره)، رهبر بیداردل و آگاه انقلاب، از همان نخستین گام، گروهی از روحانیان را مأمور کرد تا به خانواده های شهیدان قیام پانزده خرداد رسیدگی و از آنان حمایت و دلجویی کنند. این سنت حسنه ای بود که امام عزیز ما از جد بزرگوارش، پیامبر اعظم(ص) به میراث برده بود واین فرزند خلف، چه نیکو سنت آن سلف بزرگ را برپا می داشت.

انقلاب، مدیون شهیدان

نگاه امام عزیز ما به ملت، نگاهی سراسر فروتنی بود. ایشان خود را خدمت گزار ملت ایران و انقلابی را که خود رهبری کرده بود، مرهون فداکاری های این ملت می دانست. به همین دلیل، همواره حمایت از قشرهای گوناگون ملت را سرلوحه برنامه های خویش داشت. یکی از مهم ترین این برنامه ها، تأسیس بنیادی برای پاسداری از مقام شهیدان و حمایت از خانواده های آنان بود. امام بزرگوارمان در نامه فرمان تأسیس این بنیاد می فرماید: «نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی، مرهون فداکاری قشرهای مختلف ملت است که در صف اول باید شهدای انقلاب(ره) و کسانی که در این راه معلول و آسیب دیده شده اند را محسوب داشت. لهذا باید رسیدگی کامل به خاندان شهدا و آسیب دیدگان و معلولین دراین راه،... به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود».

ریزبینی ویژه امام

ملت و دولت ایران، برای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خویش، مدیون شهیدان فداکار و جان بر کفی است که در راه به ثمر رسیدن این انقلاب، از جان خویش گذشتند. این مهم، هرگز و هیچ گاه از نگاه بیدار رهبر آگاهمان، امام خمینی(ره) دور نماند. ایشان در نامه فرمان تأسیس بنیاد شهیدانقلاب اسلامی می فرماید: «لازم است سازمانی... تأسیس شود که با اجرای طرح های مفید آن، ملت و دولت انقلابی، دِین خود را در مقابل این گروه فداکار درراه انقلاب اسلامی ادا نمایند». حضرت امام(ره) در این فرمان، به اولویت های دهگانه ای، مثل اولویت های فرهنگی، اقتصادی، استخدامی و درمانی توجه کرده است و دولت را به رسیدگی امور خانواده های شهیدان در این ده اولویت موظف می کند. تأکید بسیار، توجه خاص و ریزبینی ویژه امام در این حکم، از دِین بزرگی خبر می دهد که شهیدان انقلاب بر گردن ملت و دولت ایران دارند. مباد که این دِین روزی از یادها برود!

مقام شهید

«هر خوبی، بالاتر از آن هم خوبی هست، تا برسد به قتل در راه خدا و شهادت در راه خدا که بالاتر از او دیگر خوبی نیست.» «برای شهید، هفت خصلت است. اول این که اولین قطره ای که از خون او به زمین بریزد، تمام گناهانی که کرده است آمرزیده می شود و آخرین خصلت این است که شهید نظر می کند به وجه الله و این نظر به وجه الله، راحت است برای هر نبی و هر شهید». این سخن امام بزرگوار در بزرگ داشت مقام شهید است. ایشان با اشاره به بلندی مقام شهیدان، درباره بنیاد شهید که وظیفه پاسداری از مقام شهیدان و حمایت از خانواده های بزرگوار آنان را برعهده دارد می فرماید: «بنیاد شهید، از همه بنیادها افضل است؛ برای این که شهید از همه افراد افضل است. خدمت در بنیاد شهید، در رأس خدمت هاست».

فرهنگ شهادت

فرهنگ ملت ما، فرهنگ شهادت است. ملت ما، شهادت را نه پایان زندگی، که اوج کمال انسانی و بلندترین نقطه عروج روح آدمی می داند. شهادت برای ملت مسلمان ایران، یعنی انتخاب خدا به جای خود، یعنی فدا کردن خود و رسیدن به خدا، یعنی سودمندترین معامله در بازار دنیا، معامله جسم خاکی در برابر رضایت الهی و یعنی رها کردن دنیای گذرا و رسیدن به بقا و جاودانگی. این باوری است که ملت ژرف نگر و حقیقت بین ایران در درون خود یافته است و همین باور متعالی است که رمز پیروزی ایران اسلامی در برابر همه ابرقدرت های جهان به شمار می آید. روز بزرگ داشت شهدا، روز بزرگ داشت این باور ملکوتی و فرهنگ پایدار شهادت است.

یاد شهیدان، ستون خیمه پیروزی

برای مردمی که شهیدان را نه از دست رفتگان جنگ، که ستون های پایدار خیمه پیروزی و آزادگی می دانند، زنده نگه داشتن یاد آن بزرگواران، زنده نگه داشتن ستون های خیمه پیروزی است و پاسداری از مقام شهید، حفظ این ستون های استوار است. ما جامعه اسلامی مان را از آن روی زنده، پابرجا، سلامت و رو به کمال می دانیم که خون شهیدان در رگ های آن جاری است. حیات جامعه اسلامی ما، هدیه ای است که شهیدان عزیزمان با اهدای خون خود، آن را فراهم آوردند و پاسداری از این هدیه ارزش مند، وظیفه تک تک ماست. مباد آن زمان که ما قدر نشناسیم و حرمت این هدیه گرامی را پاس نداریم! مباد آن دم که این دِین بزرگ را از یاد ببریم و مباد لحظه ای که یاد شهیدان کم رنگ شود!

زنده نگه داشتن اهداف شهیدان

وقتی حرمت میهن اسلامی شکسته شود، وقتی سایه ستم، خاک مقدس ایران اسلامی ما را تیره کند یا وقتی به مقدسات ارزش مند ملت توهین گردد، غیورمردانی هستند که جان خود را حصار میهن اسلامی کنند و با روشنی خون خود، تیرگی ستم را بشویند. کسانی که بیش از اندیشیدن به آسودگی و رفاه، به دین، میهن و ارزش های انسانی و اسلامی می اندیشند. کسانی که وسعت اندیشه شان از قالب جسم خاکی بالاتر رفته است و به کمال افلاکی فکر می کنند. برای زنده نگه داشتن یاد چنین کسانی، باید یاد ارزش های انسانی و اسلامی را که برایش جان دادند، زنده نگه داشت. امروز زنده نگه داشتن یاد شهیدان، تنها زنده نگه داشتن نام آنها نیست، بلکه زنده نگه داشتن ارزش های مقدسی است که آنان با اهدای خون خود، آن را بر پا داشتند. پس بیایید شهیدان را به یاد بسپاریم نه به خاک.

شهیدان و عشق به هدف

شهیدان، نه قهرمانان افسانه ای، که جوانان و نوجوانانی از میان ما بودند. مردان و زنانی مثل خودِ ما که شاید مثل ما، راحتی را، امینت را، رفاه را و آسودگی را دوست می داشتند، ولی آن چه آنان را به جبهه نبرد با دشمن کشانید تا آن همه ایثارگری را به تصویر بکشند، یک آرمان بود. یک هدف والای آسمانی که زندگی سخت جبهه را برایشان آسان کرد و این قدرت را به آنان داد که مردانه در برابر گلوله های آتشین دشمن سینه سپر کنند. همین قدرت بود که یاری شان کرد تا با ساده ترین تجهیزات، در برابر همه قدرت های جهان بایستند. در درون آن ها، عشق به هدفی موج می زد که پاسداری از آن، از جان شیرین، شیرین تر بود. شهیدان از میان ما بودند. برادران و خواهران من و تو که به عشق هدفی والاتر، آسمانی شدند و امروز یاد آنها، با یاد آن هدف آسمانی که در سینه شان بود، عجین است.






نوع مطلب :
برچسب ها :


دوشنبه 22 اسفند 1390 :: نویسنده : anjoman elmi
سیاوش امیری شاعر متعهد کشورمان با سرودن اشعاری، حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و رهبری داهیانه و پیامبرگونه رهبر معظم انقلاب را وصف کرده و این مثنوی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است.

خار چشم دشمنان
«سید علی»

رهبر و مولای‌مان «سید علی»

 

سیلی سختی که فرمودی؛ زدیم

عهد ما باشد همان عهد قدیم

 

با تو «بیعت» کرده، پیمان بسته‌ایم

عقد آن را با «شهیدان» بسته‌ایم

 

«عهد»مان را با شهیدان نشکنیم

گردن بدخواه «ایران» بشکنیم

 

سرزمین ما «شقایق» پرور است

لاله‌زار عشق و «عاشق» پرور است

 

با شقایق‌ها «بهاران» می‌شود

وا کُنی لب «لاله‌زاران» می‌شود

 

دشت در دشت «وفا» اردو زدیم

در تمام «جبهه»ها اردو زدیم

 

سنگری «خالی ز ما» پیدا نبود

این «حقیقت» قابل حاشا نبود

 

با «سرانگشتان» خود جنگیده‌ایم

ما به ریش «ابلهان» خندیده‌ایم

 

با حضور سبز ما «دشمن» رَمید

«خصم دون» از خواب خرگوشی پرید

 

دیده بگشود و ز حیرت «مات» شد

زین همه «دریای غیرت» مات شد

 

در بزنگاه «حوادث» شیرمرد

مرد توفان دیده صد گرم و سرد

 

«نوح» ما، ای ناخدای دیده‌ور

با تو در «کشتی» مصونیم از خطر

 

«موج»ها را می‌شناسی یَم به یَم

می‌نمایی رهنمایی دَم به دَم

 

با اشارت‌های خوبت‌ ای «بصیر»

می نَبُگذاری که گُم گردد «مسیر»

 

در پناهت رهبر آزادگان

سرفرازی می‌کند این مردمان

 

دشمن «مفلوک» خود را می‌زنیم

«ریشه» پوسیده‌اش را می‌کَنیم




نوع مطلب :
برچسب ها :


دوشنبه 22 اسفند 1390 :: نویسنده : anjoman elmi
نفس می کشد ماهی
نفس می زند ابر
زندگی می دود در کوچه های خشک؛چون رود
و کودکم پاک می کند قفس را از دفتر نقاشی
نفس می کشد کوه
نفس می زند درد
و تو کودک سلامت را
خورشید را
به شهر هدیه می کنی.
نفست ؛آشیانه ی زخم
پرنده زخمی آزادی !
آزادی برای کودکم
که می خندد
که می دود
که می زند به کوچه های روشن.
این شهر ؛بیداری دیرینه را
از درختانی دارد که بوی بهار را
از ریشه می مکند
از ریشه
از خاک
و خاک را
_ریه های همیشه بودن را _
با همه ی چیزهای خوب دنیا عوض نمی کنند.





برای دوستانی که تهران هستند : در " ادامه مطلب " میزبانتان هستم با توضیحات بیشتر

عیادت از یادگاران جنگ تحمیلی و ارزش نهادن به حرکت مقدس آنها شاید کوچکترین کاری باشد که من و تو می توانیم انجام دهیم. من و تویی که ادعایمان، گوش فلک را کرده است و در عمل هنوز اندر خم نامگذاری ۴ کوچه و خیابان به نام شهدا مانده ایم.

از اینرو در نظر داریم برای دیدار با یادگارانی که در هیاهو های شهر از یاد رفته اند، از مرزهای قاب کتاب خاطرات و بعضا تلویزیون و مصاحبه و هزار و یک کار کلیشه ای دیگر، پا را فراتر گذاریم و در آستانه سال جدید، برای ساعاتی هم که شده، عمر ناچیزمان را وقف کسانی کنیم که جوانی شان را وقف ما کرده اند.

جانبازان اعصاب و روان بیمارستان نیایش روز چهارشنبه 24 اسفند ماه 1390 ساعت 3 عصر ، چشم به راه من و تو هستند تا در آستانه سالی نو با یک بغل احساس پا به خانه محصورشان گذاریم و دل های زندانی شان را با لبخند رهایی بخشیم.

آدرس:سعادت آباد،بالاتر از میدان کاج،روبروی بیمارستان شهید مدرس،نگارستان یکم،گلستان یکم،پلاک







نوع مطلب :
برچسب ها :


دوشنبه 22 اسفند 1390 :: نویسنده : anjoman elmi
Coca Cola چه چیز را به ذهن متبادر می کند؟ یک نوشیدنی خنک و خوشگوار یا یک امپراطوری کثیف و خطرناک؟ چرا به این نوشیدنی خوشگوار لقب قاتل داده اند؟ چه ربطی میان کوکا کولا و رژیم صهیونیستی وجود دارد؟ آیا کوکا کولا در کنترل ذهن هم کاربرد دارد؟ برای رازگشایی از این سوالات به ادامه مطلب بیایید ...



به گزارش مشرق، برند کوکا کولا طی سالیان اخیر همواره به عنوان برترین برند تجاری در جهان مشغول فعالیت می­باشد. ارزش سهام این شرکت که در حوزه نوشیدنی در سراسر دنیا نامی شناخته شده به شمار میرود با 2% افزایش نسبت به سال 2010 به 71861 میلیون دلار رسید.


لوگوی کوکاکولا


این شرکت در سال 1892 توسط فردی به نام آسا کندلر (Asa Candler) تاسیس شد. امروزه در بیش از 200 کشور دنیا چیزی نزدیک به 1.7 میلیارد عدد از این نوشابه مصرف می­شود.[1] دفتر مرکزی این شرکت در شهر آتلانتا ایالات متحده واقع شده و مدیر فعلی این شرکت فردی با نام موهتار کنت ( Muhat Kent) است.[2]

در حال حاضر بیش از 500 برند تجاری در دنیا تحت نظارت کوکا کولا فعالیت می­کنند.برندهایی مانند فانتا (Fanta) و اسپرایت ( Sprite ) از محصولات دیگر این شرکت به شمار می­روند. بر اساس گزارشات 42% از فروش این شرکت در داخل ایالات متحده ، 37% در کشورهای مکزیک، هند، چین، ژاپن و برزیل بوده و 20% نیز سهم دیگر کشورها است.

این شرکت بر اساس مقتضیات جغرافیایی و فرهنگی با ایجاد برندهای جدید جای پای خود در کشورهای مختلف را باز کرده است و حتی در حوزه نوشیدنی های غیر گاز دار نیز با معرفی برندهایی مانند مینت مید (Minute Maid) ، پاورید (Powerade)، چای طعم دار نستی (Nestea)حضور پر رنگی در این کشورها دارد.

اگرچه برند کوکاکولا در اکثر کشورهای دنیا به عنوان برترین و پرفروش­ترین نوشیدنی غیر الکلی شناخته می­شود، با این وجود در برخی مناطق، مانند خاورمیانه و بخصوص کشورهای مسلمان نتوانسته بازار مناسبی برای خود پیدا کند.

دلیل این عدم موفقیت تحریم محصولات این شرکت از سوی بسیاری از مسلمانان است و از آنجا که خاورمیانه با داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب (گرم و خشک) بازار قابل توجهی برای نوشیدنی به شمار می­رود رقبای کوکاکولا مانند پپسی از این فرصت به نفع خود بهره گرفته و درآمد بسیاری را از این بازار به دست آورده اند.[3]


سوء­استفاده از اعتقادات مسلمانان در تبلیغات کوکاکولا


امروزه کوکاکولا تنها یک نام تجاری نبوده، بلکه با ریشه داشتن در فرهنگ ایالات متحده به عنوان یک نماد آمریکایی شناخته ­شده و حتی واژه Coca-colanization نیز بیانگر همین مساله است.[4]

حضور نام کوکاکولا در اکثر حوزه های مهم مانند مسابقات ورزشی، برنامه های تلوزیونی و بازیهای رایانه ای به امری عادی تبدیل شده است. این شرکت به این بسنده نکرد و برای نشان دادن میزان نفوذ خود حتی در خارج از کره زمین، یک منبع تامین نوشابه برای فضا پیمای شاتل طراحی و تولید نمود.

[5]


منبع تامین نوشابه

طراحی شده برای فضاپیمای شاتل در سال 1996


این شرکت اگرچه به ظاهر به عنوان برترین برند تجاری در دنیا شناخته می­شود اما در پشت پرده مسائل تکان دهنده دیگری وجود دارد که از سال 2000 به بعد هجمه انتقادات در خصوص محصولات و فعالیتهای این شرکت را به همراه داشته است.


تبعیض نژادی و جنایت

شرکت پانامکو (Panamco) در کشور کلمبیا که بزرگترین تولید کننده کوکاکولا در آمریکای لاتین به شمار می­رود به استفاده از مزدوران شبه نظامی برای سرکوب رهبران اتحادیه کارگری شرکت متهم شد.

بر اساس گزارشات، شرکت کوکاکولا در کلمبیا مرتکب 179 مورد نقض حقوق بشر در قبال کارگران خود شده است که از این بین 9 مورد منجر به مرگ شده است. خانواده های اعضاء اتحادیه مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفتند. برخی از اعضاء اتحادیه شغل خود در کارخانه را از دست دادند و برخی دیگر در اثر فشارهای وارده مجبور به خروج از اتحادیه شدند.


اتهامات مبنی بر نقش داشتن مدیران شرکت در این حادثه از آنجا قوت گرفت که بر اساس گزارشات امکان دسترسی شبه نظامیان به کارخانه کوکاکولا بدون اطلاع و اخذ تایید از شرکت غیر ممکن بود. در نهایت تعجب و در اثر اعمال نفوذ کوکاکولا مسئولان رسیدگی به این پرونده رابطه میان شبه نظامیان و مدیران شرکت را مورد بررسی قرار ندادند.[6]

در سال 2001 از سوی صندوق بین المللی حقوق کارگران (International Labor Rights Fund) و انجمن کارگران صنعت فولاد ایالات متحده (United Steelworkers of America) در خصوص این پرونده در دادگاه آمریکا علیه کوکاکولا اقامه دعوا شد.[7]

اما در نهایت شگفتی کوکاکولا ایلات متحده به دلیل عدم ارتباط نزدیک با مدیران شرکت در کلمبیا از این اتهام مبرا شد و مسوول نقض حقوق بشر در کوکا کولای کلمبیا شناخته نشد! نمونه مشابه این اتفاق نیز در 1970 در گواتمالا اتفاق افتاد که در جریان آن تعدادی از اعضاء حزب کارگری شرکت کوکاکولا در گواتمالا به طرز مشکوکی به قتل رسیده بودند.


اعتراضات به کوکاکولا در آمریکای جنوبی به حدی رسید که به این شرکت لقب کولای قاتل داده شد


مساله تبعض نژادی در غرب، در شرکت کوکاکولا نیز به شکلی چهره خود را نشان داد. از این رو معترضین در سال 2003 طی جلسه سالیانه کوکاکولا مدعی شدند که افراد سیاه پوست در این شرکت مورد تبعیض واقع شده و به پست­های بالای مدیریتی دست پیدا نمی­کنند. بنا بر اظهارات این افراد، سیاه پوستان از دستمزد کمتری نسبت به سفید پوستان برخورداربوده و بیشتر از بقیه در معرض اخراج قرار دارند.

[8]

حمایت از آپارتاید افریقای جنوبی

کوکاکولا در سال 1938 وارد بازار افریقای جنوبی شد و با آغاز سیاست آپارتاید (جدایی میان سفید پوستان و سیاه پوستان) در این کشور در 1948 ، این شرکت به سرعت رشد پیدا کرد و با داشتن 4500 کارمند در این کشور به یکی از بزرگترین شرکتهای امریکایی در جمهوری آپارتاید تبدیل شد.[9]

این شرکت تحت حمایت کانل سیستم آپارتاید 90% بازار نوشیدنی افریقای جنوبی را در اختیار داشت و بر اساس گزارش مرکز تحقیقات مسئولیت سرمایه گذاری (Investor Responsibility Research Center) فروش این شرکت در سال 1983 در افریقای جنوبی معادل 5% فروش کوکاکولا در سراسر دنیا بود.[10] 48

سال رشد و توسعه کوکاکولا در این کشور همزمان با سلطه اقلیت سفیدپوستان و سیستم آپارتاید بر کشور بود. رشد این شرکت با حمایت سیستم نژادپرست افریقای جنوبی به بهای ظلم و سرکوب اکثریت سیاه پوست آن کشور صورت گرفت.


در این تبلیغ کوکاکولا تنها برای سفید پوستان قابل عرضه است


در اواسط 1970 تحت فشار اتحادیه های کارگری و فعالان حقوق بشر افریقای جنوبی شرکت مجبور به ارائه برنامه­های آموزشی برای کارگران سیاهپوست خود شد و پس از آن سعی کرد که با استفده از ابزار تبلیغاتی از این اقدام به نفع خود بهره گیرد. با این وجود در سال 1983 دستمزد کارگران سیاهپوست شاغل در شرکت کوکاکولا یک سوم کارگران سفید­پوست بود. علاوه بر این با وجود تغییر سیاست شرکت و امکان ترقی سیاهپوستان به مدارج بالای مدیریتی، در عمل چنین مساله­ای به وقوع نپیوست و اوج پیشرفت سیاهپوستان تا سطوح پایین نظارتی در شرکت بود.[11]

با وجود ادعا های شرکت کوکاکولا در خصوص اقدامات شفاف در قبال کارگران، این شرکت تا قبل از وقوع اعتصابات سال 1983 ، اتحایه­ های کارگری در کارخانه­ های تولید نوشیدنی را به رسمیت نشناخته بود. علاوه بر این اطلاعات کمی در مورد شرکتهای مستقل و خصوصی تولید محصولات کوکاکولا وجود دارد ،اما بر اساس گزارشات منتشر شده شرایط کارگران در این شرکتها به مراتب وخیم­تر بوده­ است. برای نمونه می­توان به اعتراضات کارگران شرکت اومتاتا (Umtata) در خصوص نژادپرستی و اقدامات بیرحمانه مدیریت در سال 1986 اشاره کرد.[12]

به همین دلایل اکثریت سیاه ­پوستان آفریقای جنوبی خواستار خروج این شرکت از بازار این کشور و ممنوعیت فروش محصولات آن شدند.


بسیاری از اتحادیه های کارگری خواستار خروج کوکاکولا از افریقای جنوبی بودند


همکاری با آلمان نازی در جنگ جهانی دوم

از نکات جالب توجه و عجیب ارتباط این شرکت آمریکایی با آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم بوده است. این ارتباط که به پیش از جنگ باز می­گردد در طول جنگ جهانی نیز ادامه پیدا کرد. دلیل ادامه حیات یک شرکت آمریکایی در کشوری که عقاید فاشیستی و نژاد پرستانه بسیار پر رنگ به نظر می­رسید بسیار جالب بود. برای حل این مساله بسیاری از مدیران ارشد شرکت کوکاکولا در آلمان از اعضای حزب نازی انتخاب شدند. بدین ترتیب پس از وقوع جنگ این شرکت همچنان بازار فروش خود در آلمان را در دست داشت.

در هنگام اغاز جنگ، کوکاکولا شروع به توزیع رایگان نوشابه های خود در میان سربازان آمریکایی به عنوان یک نوشیدنی ملی کرد[13] و بدین ترتیب جیره بندی شکر شامل حال این شرکت نشد و از این موضوع به نفع خود استفاده کرد.[14]

ارتش ایالات متحده به شرکت این اجازه را داد که از طریق کارمندانش در مناطق جنگی به توزیع نوشابه میان سربازان اقدام کند. گرچه این اقدام در ظاهر عادی به نظر می­رسد اما هدف اصلی و سیاست شرکت به دست آوردن بازار در کشورهایی بود که اخیرا به تسخیر درآمده بود.[15]

این شرکت که به نوعی حامی آمریکا در جنگ به شمار می­رفت، چهره دیگر خود را نشان داد و از سوی دیگر در آلمان با استفاده از راهبرد ویژه تبلیغاتی در صدد حفظ بازار این کشور بود. به دنبال ناکافی بودن میزان تولید نوشابه کوکاکولا در آلمان ،پس از پایان جنگ برند فانتا (Fanta) نیز توسط این شرکت وارد بازار شد تا جوابگوی تقاضای بازار باشد.[16]


فعالیت کوکاکولا در آلمان نازی با برند فانتا

کوکاکولا و کنترل ذهن

بر اساس گزارش منتشره از سوی شرمن اسکولنیک (Sherman Skolnick) روزنامه نگار و فعال سیاسی امریکایی شرکت کوکاکولا در برهه­ای از ماده مخدر کوکائین در محصولات خود استفاده نموده است.

به گفته وی تا سال 1989 پس از نوشیدن کوکاکولا (Coke) نوعی حالت سرخوشی به فرد دست می­داد. برخی دیگر نیز معتقد بودند که شرکت برای ایجاد یک حس بهتر از نوعی دارو در محصولات خود استفاده می­کند.

بر اساس مصاحیه اسکولنیک با یکی از مدیران ارشد شرکت شیمیایی استپان ( Stepan Chemical Company) که مسئول ساخت یک پایگاه مخفی برای کوکاکولا در حومه شیکاگو بود، وی موافق این موضوع بود که در آزمایشات انجام شده در پایگاه مخفی کوکاکولا کوکائین محصول جانبی برگ کاکائو بوده است.

پس از بالا گرفتن شایعات در خصوص پایگاه مخفی کوکاکولا و وجود کوکائین در محصولات این شرکت، در سال 1989 مقامات ارشد سازمان غذا و دارو آمریکا (U.S Food and Drug Administration) شروع به تحقیق در مورد شرکت کوکاکولا کردند. از این به بعد بود که محصولات کوکاکولا آن حالت نشاط و سرحالی گذشته را به مشتریان خود در آمریکا عرضه نمی­ کرد.


برخی گزارشات از وجود ماده مخدر و اعتیادآور کوکائین در محصولات کوکاکولا خبر داده است.

اما در مقابل، مشتریان این محصول در خارج از مرزهای آمریکا روز به روز در حال افزایش بود، به نوعی که گوی سبقت را از نوشیدنی­های داخلی برخی کشورها نیز ربود . افراد پس از استفاده از این محصول به نوعی به آن اعتیاد پیدا می­کردند. شرکت کوکاکولا حتی در تبلیغات خود نیز این حس نشاط و سرخوشی ناشی از مصرف محصولات را منعکس کرده است.


کوکاکولا و رژیم صهیونیستی، رابطه ­ای عمیق و جدی

رابطه میان کوکاکولا و رژیم صهیونیستی به سال 1966 بازمی­گردد. حمایت کوکاکولا از این رژیم به حدی بوده است که طی این سالها به طور پیوسته مورد تقدیر مقامات اسرائیل قرار گرفته و به عنوان یکی از شرکای نزدیک تجاری رژیم صهیونیستی معرفی شده است.[17]


بر اساس گزارشها بخشی از درآمد سالانه کوکاکولا برای کمک به اسرائیل اختصاص یافته است

شرکت کوکاکولا همچنین دارای روابط نزدیکی با اتاق بازرگانی مشترک امریکا-رژیم صهیونیستی (AICC) است. مقر این اتاق همانند کوکاکولا در آتلانتا قرار دارد. به نظر می­رسد که مدیران ارشد کوکاکولا همواره در هیات رئیسه AICC حضور دارند..[18]

کوکاکولا با حمایت مالی به صورت فعال شرکتهای دیگر را تشویق به سرمایه­گذاری در اسرائیل و رشد اقتصاد این رژیم می­کند.[19] این حمایت تا آنجا پیش رفته است که تامین پاداش شرکتهای برتر امریکایی در حوزه سرمایه­گذاری و ایجاد اشتغال در اسرائیل را بر عهده گرفته است.



کوکاکولا یکی از اعضای فعال اتاق بازرگانی آمریکا اسرائیل است.


در سال 2007 کوکاکولا در دفتر مرکزی خود میزبان مراسم گالا اتاق بازرگانی مشترک آمریکا-اسرائیل (American-Israel Chamber of Commerce Awards Gala) بود. ریچارد ایزاک، مدیر اسرائیلی شرکت کوکاکولا و مدیر برنامه­ریزی راهبردی گروه اوراسیا (Eurasia Group) سخنران اصلی مراسم گالا بود.[20]

حمایت مالی از مراسم عقاب طلایی (Eagle Star Awards) اتاق مشترک بازرگانی دو کشور در سال 2009 در راستای قدردانی از لابی اسرائیلی آیپک (AIPAC) و لابی این گروه با مجلس سنای آمریکا و در نتیجه رد درخواست سازمان ملل به اعلام آتش­بس در جریان درگیری اسرائیل و فلسطین نیز از سوی شرکت کوکاکولا صورت گرفت.[21] در همین سال در دفتر مرکزی کوکاکولا از ژنرال بن الیزر (Ben Eliezer)قدردانی شد. این در حالی است که وی به عنوان جنایت­کار جنگی تحت تعقیب بوده و مسئول یک سوم جنایتهای صورت گرفته توسط رژیم صهیونیستی در جنگ 6 روزه به شمار می­رود.[22]

ریاست اتاق بازرگانی مشترک دو کشور بین سالهای 91 تا 96 به عهده یکی از عوامل موساد به نام موشه ورتیم (Moshe Wertheim ) بود. وی شخصی بود که در سال 1968 باعث شروع به کار شعبه کوکاکولا در اسرائیل شد و از آن زمان تا کنون ریاست این شرکت را به عهده دارد.[23]

آبراهام فینبرگ که از لابی کننده های پر قدرت رژیم صهیونیستی به شمار می­رفت تا زمان مرگش در 1998 به عنوان مدیر عامل شرکت کوکاکولا در اسرائیل مشغول به فعالیت بود. او به تنهایی تامین سرمایه ترومن (Truman) در انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده گرفت. وی از چنان نفوذی بر رئیس جمهور لیندون جانسون برخوردار بود که رژیم صهیونیستی را از عدم نیاز به امضاء معاهده منع گسترش تسلایحات اتمی (NPT) مطمئن ساخت.[24]





مورشه ورتیم
 رئیس و موسس کوکاکولا در اسرائیل

آبراهام فینبرگ، لابی­گر صهیونیست
 در حال دست دادن با ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا

                                                    

در سال 2007 کوکاکولا هیاتی تجاری از مدیران ارشد خود را با هدف سرمایه­گذاری و توسعه فناوری در شرکتهای اسرائیلی اعزام نمود. [25]

این اولین باری بود که اتاق بازرگانی آمریکا-اسرائیل تنها نماینده­های یک شرکت را به اسرائیل اعزام می­کنند. پس از این سفر بود که موهتار کنت از برنامه های کوکاکولا برای سرمایه­گذاری در جهت پیشرفت صنایع غذایی اسرائیل خبر داد و برای هر نوع سرمایه­گذاری مناسب و قابل قبول قول چک سفید داد.[26]

کنت در سخنرانی سال 2009 خود در اسرائیل از تعهد این شرکت به دسترسی مردم به آب سالم خبر داد و این در حالی بود که در چندین کیلومتر دورتر 90 تا 95 درصد آب آشامیدنی مردم غزه (که 65% مصرف کنندگان این آب کودکان بودند) از دسترسی به آب سالم محروم بودند.[27]

این روابط نزدیک از دلایل تحریم کوکاکولا در بین مسلمانان به شمار می­رود.




منابع و مآخذ


[3] Coke and Pepsi battle it out". AME Info. April 8, 2004. http://www.ameinfo.com/37492.html. Retrieved May 11, 2006.

[4] See George McKay 'Consumption, Coca-colonisation, cultural resistance—and Santa Claus', in Sheila Whiteley, ed. (2008) Christmas, Ideology and Popular Culture. Edinburgh University Press, pp. 50–70.

[6] http://www.corporatenarc.com/cocacolascandal.php

[10] Coca-Cola in South Africa," The Africa Fund, July 1986, http://africanactivist.msu.edu/document_metadata.php?objectid=32-130-133A

[11] kora.matrix.msu.edu/.../32-130-F43-84-al.sff.document.af000217.pdf

[12] kora.matrix.msu.edu/.../32-130-F43-84-al.sff.document.af000217.pdf

[13] Mark Pendergrast (2000). For God, Country and Coca-Cola. Basic Books. ISBN 0-465-05468-4.

[15] Mark Pendergrast (2000). For God, Country and Coca-Cola. Basic Books. ISBN 0-465-05468-4.

[16] http://xroads.virginia.edu/~class/coke/coke2.html

[17] http://atlanta.mfa.gov.il/mfm/Web/main/document.asp?documentid=168942

[18] http://web.archive.org/web/19971222015026/http://aiccse.org/board.htm

[19] http://www.rdu-yok-meg.org.il/HereAndNow/Newsletter/newsletter.htm

[20] http://stories.globalatlanta.com/2007stories/015289.html

[21] http://www.opednews.com/articles/Amnesty-vs-AIPAC-Senate-by-Robert-Naiman-090108-850.html

[22] http://www.washington-report.org/backissues/0296/9602017.html

[23] www.biu.ac.il/Besa/bulletin/bulletin21.pdf

[24]http://books.google.co.uk/books?id=WeMCAAAAMBAJ&lpg=PA14&ots=iEWD1j3y_5&dq=Abraham%20Feinberg%20coca%20cola&pg=PA14#v=onepage&q=&f=false

[25] http://www.ivc-online.com/ivcWeeklyItem.asp?articleID=5484

[27] http://www.amnesty.org.uk/news_details.asp?NewsID=18466








نوع مطلب :
برچسب ها :


دانشگاه پیام نور تایباد

************************************************************************

دانشگاه پیام نور تایباد

*****************************************

 دانشگاه پیام نور تایباد

****************************************

 دانشگاه پیام نور تایباد

******************************************************

دانشگاه پیام نور تایباد

************************************

دانشگاه پیام نور تایباد

***************************************

دانشگاه پیام نور تایباد

*************************************

*********************************

*******************************

*************************۸

*******************************۸

**********************

*******************************

************************************

********************************

****************************

*******************************

**********************

*********************





نوع مطلب :
برچسب ها :


پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران چهارشنبه در دانشگاه شهید باهنر کرمان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از کرمان، پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران چهارشنبه در دانشگاه شهید باهنر کرمان به کار خود پایان داد.

 جلیل دارا، مدیر‌کل امور فرهنگی وزارت علوم در این برنامه با اشاره به دسته بندی  فرهنگ ها  گفت: یک دسته فرهنگ ها و فرهنگ و تمدن‌های‌ قوی هستند و دسته دوم فرهنگ و تمدن هایی است که سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را دنبال خود می‌کشانند.

وی با اشاره به فرهنگ قوی ایران اسلامی گفت: امروز فرهنگ و تمدن ایران قوی اسلامی می‌تواند پرچمدار سایر فرهنگ‌ها باشد ‌که این امر طی 14 قرن پیش کاملا مشاهده شده است.

دارا افزود: ایران اسلامی تنها کشوری ‌است که دارای حوزه تمدنی گسترده‌ای است و زبان فارسی در تمام آسیای میانه گسترده شده است و امروز وظیفه هنرمندان تقویت فرهنگ و تمدن اسلامی در جهان است.

مدیر‌کل امور فرهنگی وزارت علوم با اشاره به پیشرفت های علمی کشور در سال های اخیر گفت: هنر و فرهنگ نیز باید همانند  علم  ما پیشرفت کند و باید در عرصه فرهنگی حرکت کنیم.

وی با اشاره به رسالت‌های هنر در عرصه بین المللی و داخلی افزود: حفظ تمدن و فرهنگ از جمله رسالت‌های هنر است و باید آن را به نسل‌ها‌ی بعد انتقال دهد و تمدن قوی ایران و اسلام را در قالب هنر اسلامی  به جهانیان ‌معرفی شود که ضروری است.

دارا با اشاره به تهاجمات فرهنگی علیه کشورمان در عرصه جهانی توسط دشمنان گفت: امروزه با ساخت فیلم و تحلیل فرهنگ ما را مورد هجوم قرار می‌دهند که ما باید تمدن قوی ایران و اسلام را به جهانیان معرفی و آداب و باورهایمان را منتقل نماییم.

همچنین در این جشنواره نمایش های سربازان چوبی در انتظار پیروزی از دانشگاه علمی کاربردی بوکان، نعل کردن خر سرکش از دانشگاه فردوسی مشهد و نمایش زخم خار از دانشگاه پیام نور خواف به مرحله بین المللی راه یافتند.

همچنین افشین ناصری برای نمایش سربازان چوبی در انتظار پیروزی رتبه اول کارگردانی و ظفر امین آذر بازیگر همین نمایش عنوان بازیگر اول مرد را به خود اختصاص داد.

گفتنی است، رتبه اول بازیگری زن به خانم لیلا قلندری برای بازی در نمایش آواز ستاره ها از دانشگاه علمی کاربردی زنجان تعلق گرفت.

رتبه اول نمایشنامه نویسی هم از آن قاسم اسماعیلی دهکردی، نویسنده نمایشنامه قطعات جا مانده یک جنایت معمولی از دانشگاه پیام نور شهرکرد شد.


لازم به ذکر است، در این جشنواره از 240 متن نمایشی دریافت شده، 90 متن پذیرفته شد که پس از تمرین گروه های نمایشی و بازبینی کارها ، 18 اثر از 13 استان به مدت یک هفته در دانشگاه شهید باهنر کرمان رقابت کردند و سه اثر برگزیده جشنواره اردیبهشت سال آینده در بخش بین المللی شرکت می کنند




نوع مطلب :
برچسب ها :


بر اساس اعلام نتایج نهایی توسط دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر بین اللمللی دانشگاهیان ایران تئاتر دانشجویی" زخم خار"از دانشگاه پیام نور خواف با کارگردانی آقای "وحید ذاکری رودی"به عنوان کار برتر به جشنواره سراسری کرمان که به میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان از 13 لغایت 17 اسفندماه1390 برگزار خواهد شد راه یافت.شایان ذکر است کارهای برگزیده این جشنواره به اختتامیه جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهیان ایران که اردیبهشت ماه 1391 برگزار خواهد شد معرفی می شوند.

منبع خبر:وب سایت دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر بین اللمللی دانشگاهیان ایران به آدرس:www.iifut.com





نوع مطلب :
برچسب ها :




 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب