تبلیغات
  مسابقه وبلاگ نویسی فرصت تماشا   انجمن علمی دانشگاه پیام نور خواف - شما را در فیس‌بوک می‌فروشند!
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : anjoman elmi
نویسندگان
نظرسنجی
اولویت کار فرهنگی سال 1391 دانشگاه پیام نور خواف را چه پیشنهاد می کنید؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
انجمن علمی دانشگاه پیام نور خواف
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
پنجشنبه 24 فروردین 1391 :: نویسنده : anjoman elmi
اگر کاربران فیس بوک بدانند در این فضا، زندگی شخصی آن ها خرید و فروش می‌شود، آیا باز هم حاضر به ارائه اطلاعات به این شبکه اجتماعی می‌شوند؟
به گزارش گرداب، بدون شک حفظ حریم خصوصی یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در عصر دیجیتال، است.

در مقاله "وال استریت ژورنال" با عنوان "فروش شما در فیس‌بوک" مولفان گزارش می‌دهند که طراحان بازی‌ها، مسابقات و دیگر سرویس‌های اشتراکی در فیس‌بوک "در حال جمع اوری حجم گسترده ای از اطلاعات شخصی هستند" و سیاست‌های غول شبکه‌های اجتماعی در این زمینه را نقض می‌کنند.

براین اساس، بررسی‌های صورت گرفته از سوی وال استریت ژورنال بر روی یک صد اپلیکیشن از میان محبوب‎ترین برنامه‌های فیس‌بوک نشان می‌دهد برخی از آن‌ها به دنبال جمع آوری آدرس ایمیل، محل فیزیکی فعلی فرد، تمایلات جنسی و دیگر جزئیات مربوط به وی هستند.

در این گزارش همچنین به برخی دیگر از اپلیکیشن‌های جدید فیس‌بوک که به دنبال کسب اطلاعات شخصی افراد در این شبکه هستند اشاره شده است. وال استریت ژورنال، در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به فروش یک صد میلیارد دلاری سهام فیس بوک در اولین فروش سهام این شركت به عموم و این‌که درآمد این کمپانی از "سرمایه‌گذاری بر روی داده‌های شخصی کاربران" به دست می‌آید، سعی کرده کاربران را متقاعد کند این اپلیکیشن‌ها تنها کاری را انجام می‌دهند که کاربران اجازه انجامش را به آن‌ها داده‌اند.

فیس‌بوک از اشخاص ثالثی که برای این شبکه اجتماعی اپلیکیشن‌ طراحی می‌کنند، خواسته است تا دقیقا مشخص کنند به چه بخش‎‌هایی از اطلاعات پروفایل کاربران اعم از عکس‌ها، داده‌های مربوط به لیست دوستان و یا اطلاعات عمومی دسترسی پیدا می‌کنند.

"جاش کانستین"، یکی از متخصصان فیس‌بوک‌ در "TechCrunch" معتقد است که کاربران در ازای اطلاعاتی که ارائه می‌دهند، اطلاعاتی را دریافت می‌کنند که ممکن است برایشان جالب باشد؛ اطلاعاتی از قبیل رستوران نزدیک محلی که اکنون در آن قرار دارند، برنامه کنسرت‌های آتی و خرید و فروش‌های محلی.

وی معتقد است مطلبی که وال استریت ژورنال منتشر کرده کاربران شبکه اجتماعی را نگران می‌کند و آن‌ها متوجه نیستند که چه اطلاعات ارزشمندی را در قبال اطلاعات شخصی خود دریافت می‌کنند!

فروش اطلاعات شخصی کاربران به کمپانی‌های بزرگ تجاری و دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی، یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی هستند که کاربران بدون پرداخت هیچ هزینه مالی از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند و در حقیقت سهم خود از هزینه اداره این شبکه عظیم در سراسر جهان را با آشکار ساختن ناخودآگاه اطلاعات شخصی خود اعم از علائق و سلائق خود، محل‌هایی که در آن حضور داشته یا خواهند داشت، برنامه‌های آتی، معاملاتی که انجام داده یا قصد انجامش را دارند، می‌پردازند.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا سود اطلاعاتی که شخصی‌ای که در اختیار فیس‌بوک قرار می‌گیرد، به اندازه خدماتی است که کاربران دریافت می‌کنند یا فیس‌بوک مبالغی به مراتب کلان‌تر را از این راه به جیب می‌زند؟ و این‌که اگر کاربران آگاه شوند فیس‌بوک چگونه بر سر اطلاعات شخص آن‌ها معامله می‌کند و در حقیقت زندگی شخصی آن ها را خرید و فروش می‌کند، آیا حاضر به ارائه اطلاعات به این شبکه اجتماعی می‌شوند؟

منبع: CNET




نوع مطلب :
برچسب ها :




 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب